
Podnikatelský záměr je víc než jen nástroj pro získání finančních prostředků pro váš byznys. Jedná se o komplexní přehled, který vám napoví kam dále podnikání směřovat. Zjistěte, jak podnikatelský plán správně vytvořit.
Vaše podnikání začíná vizí, která by měla být zformulována a sdělena prostřednictvím podnikatelského plánu. Dobře napsaný podnikatelský záměr musí obsahovat podrobnosti o krátkodobých i dlouhodobých cílech, produktech nebo službách, financích podniku i všem ostatním, co můžete k účelům podnikání využít. Jaká je ideální struktura podnikatelského plánu a jaké obsahové i formální náležitosti by měl podnikatelský záměr splňovat?
V následujícím článku vás provedeme tím, jak vytvořit podnikatelský záměr, kterého se budete moci držet a který vám pomůže řídit vaši podnikatelskou činnost – a to nejen v začátcích podnikání.
Podnikatelský záměr je dokument, který popisuje finanční cíle vašeho podniku a vysvětluje, jak jich chcete dosáhnout. Pevný a podrobný plán vám poskytne výhled do příštích tří až pěti let podnikání. Navíc se o něj můžete podělit s potenciálními investory, věřiteli nebo jinými důležitými partnery.
Tento strategický nástroj vám nejenže pomůže zaměřit se na konkrétní kroky, které jsou nezbytné k tomu, aby vaše podnikatelské nápady uspěly, ale také vám umožní dosáhnout krátkodobých a dlouhodobých cílů.
Podnikatelský záměr rovněž slouží jako komunikační nástroj, který můžete použít k zajištění investičního kapitálu od finančních institucí nebo věřitelů. Můžete jej také použít k přesvědčení lidí, aby pro váš podnik pracovali, k zajištění spolupráce s dodavateli a k získání potenciálních zákazníků.
Při přípravě podnikatelského záměru se musíte zamyslet nad podstatou svého podnikání. Podnikatelský plán však nemusí být složitý. Ve své podstatě by váš plán měl určit, kde se nyní nacházíte, kam chcete, aby vaše podnikání směřovalo, a jak se tam dostanete.
Napsání dobrého podnikatelského záměru sice úspěch nezaručí, ale do značné míry může snížit možnost neúspěchu. Kromě toho, i když nehledáte investice, vaše podnikatelské snahy bez jasného plánu, který by je vedl, rychle ochabnou.
Shrnutí (v angličtině označované jako „Executive summary“) je nesmírně důležitou první částí podnikatelského záměru. Na první stránce podnikatelského plánu v několika odstavcích shrňte základní fakta o svém podnikání, abyste upoutali pozornost investorů a udrželi jejich zájem. Zahrňte informace o poslání podniku, stručný popis nabízených produktů nebo služeb a obecné shrnutí vašich plánů finančního růstu.
Tip: Třebaže je shrnutí první věcí, kterou si vaši investoři přečtou, může být jednodušší napsat jej jako poslední. Takto můžete zdůraznit informace, které jste při psaní podnikatelského plánu zjistili, a zároveň jít do větších podrobností.
Dalším krokem je popis vaší společnosti, který by měl obsahovat informace jako:
Poznámka: Popis vaší společnosti by měl také definovat strukturu podniku a obsahovat procentuální podíl každého vlastníka a rozsah jeho účasti ve společnosti.
Nakonec by se měl popis zabývat historií vaší společnosti a povahou vašeho současného podnikání. Tím připravíte čtenáře na to, že se v další části dozvědí o vašich cílech.
V další části podnikatelského záměru se věnujte tomu, čeho byste chtěli v podnikání dosáhnout, a to jak v blízkém, tak v dlouhodobém horizontu.
V případě, že hledáte podnikatelský úvěr nebo externí investici, můžete tuto část využít k vysvětlení, proč máte potřebu finančních prostředků, a to včetně informace, jak financování pomůže vašemu podnikání růst a jak plánujete dosáhnout svých růstových cílů.
Tato část podnikatelského záměru slouží k prezentaci produktů nebo služeb, které nabízíte či plánujete zákazníkům nabízet. Jaké informace v této části uvést?
Investoři a věřitelé se budou zajímat o to, čím je váš produkt či služba jedinečný/á a jakým způsobem se liší od konkurence. Popište proto své přímé i nepřímé konkurenty na trhu a upozorněte na aspekty, které můžete vylepšit či zefektivnit. V případě, že existuje jiný nebo nedostatečně obsloužený trh pro vaše produkty nebo služby, popište jej.
Uveďte způsoby, jakými plánujete přesvědčit zákazníky, aby si koupili vaše výrobky nebo využili vaše služby. Nezapomeňte připojit informaci, jak hodláte rozvíjet loajalitu zákazníků, která povede k opakovaným obchodům.
Jestliže s podnikáním teprve začínáte, možná ještě nemáte mnoho informací o finančních údajích svého podniku. Nicméně v případě, že váš podnik již nějakou dobu funguje, zahrňte výkazy příjmů nebo zisků a ztrát, rozvahu, která uvádí vaše aktiva a dluhy, a výkaz peněžních toků, který ukazuje, jak do společnosti přicházejí a odcházejí peněžní prostředky.
Tip: V této části je záhodné demonstrovat čísla pomocí přehledných grafů a tabulek, které usnadní pochopení finanční situace podniku. Vytvořte finanční prognózu
Tato část je důležitá za předpokladu, že hledáte zdroje financování nebo investory. Popište, jakým způsobem bude vaše podnikání generovat dostatečný zisk na splacení úvěru, nebo jakým způsobem plánujete dosáhnout solidního výnosu pro investory.
Uvádět můžete měsíční nebo čtvrtletní tržby, výdaje a odhady zisku vašeho podniku za období nejméně tří let dopředu, přičemž budoucí čísla budou vycházet z předpokladu, že jste získali nový úvěr.
Zásadní je přesnost uváděných údajů. Pečlivě proto analyzujte své minulé finanční výkazy. Třebaže mohou být vaše finanční předpovědi smělé, rovněž musí být realistické.
Co to je daňový kalendář? Daňový kalendář je seznam důležitých dat a termínů spojených s placením da...
Podnikatelský záměr je víc než jen nástroj pro získání finančních prostředků pro váš byznys. Jedná s...
Bonita klienta je jedna z klíčových informací, která říká poskytovateli půjčky, zda jste jako osoba...
Už druhá odlužovací akce, kterou vyhlásil stát, umožní dlužníkům vyhnout se placení úroků, sankcí, p...
V podnikání se obvykle místo vlastních zdrojů využívají i cizí finanční zdroje. Obvykle se jedná o r...
Už druhá odlužovací akce, kterou vyhlásil stát, umožní dlužníkům vyhnout se placení úroků, sankcí, p...
Provozovatelem je Jakub Nečas, IČ: 74204556.
Koterovská 664/40, 326 00 Plzeň
+420 608 370 438
info@mojenebankovka.cz