Podnikatelský záměr je víc než nástroj pro získání finančních prostředků pro byznys. Jedná se o komplexní přehled, který vám napoví kam dále podnikání směřovat. Zjistěte, jak podnikatelský plán správně vytvořit.
Podnikání začíná vizí, která by měla být zformulována a sdělena prostřednictvím podnikatelského plánu. Dobře napsaný podnikatelský záměr musí obsahovat podrobnosti o krátkodobých i dlouhodobých cílech, produktech nebo službách, financích podniku i všem ostatním, co můžete k účelům podnikání využít.
Jaká je ideální struktura podnikatelského plánu a jaké obsahové i formální náležitosti by měl podnikatelský záměr splňovat?
V následujícím článku vás provedeme tím, jak vytvořit podnikatelský záměr, kterého se budete moci držet a který vám pomůže řídit podnikatelskou činnost. Nejen v začátcích podnikání, ale i v průběhu. Zároveň formuje vizi do budoucna.
Podnikatelský záměr je dokument, který popisuje finanční cíle podniku a definuje, jak jich chcete dosáhnout. Pevný a podrobný plán poskytne výhled do příštích tří až pěti let podnikání. Navíc se o něj můžete podělit s potenciálními investory, věřiteli nebo jinými důležitými partnery.
Tento strategický nástroj nejenže pomůže zaměřit se na konkrétní kroky, které jsou nezbytné k tomu, aby podnikatelské nápady uspěly, ale také vám umožní dosáhnout krátkodobých a dlouhodobých cílů.
Podnikatelský záměr rovněž slouží jako komunikační nástroj, který můžete použít k zajištění investičního kapitálu od finančních institucí nebo věřitelů. Můžete jej také použít k motivaci lidí, aby pro váš podnik pracovali, k zajištění spolupráce s dodavateli a k získání potenciálních zákazníků.
Při přípravě podnikatelského záměru se musíte zamyslet nad podstatou vlastníhopodnikání. Podnikatelský plán však nemusí být složitý. Měl by určit, kde se nyní nacházíte, kam chcete, aby podnikání směřovalo, a jak se tam dostanete.
Napsání dobrého podnikatelského záměru sice úspěch nezaručí, ale do značné míry může snížit možnost neúspěchu. I když nehledáte investice, vaše podnikatelské snahy bez jasného plánu, který by je vedl, rychle ochabnou.
Shrnutí (v angličtině označované jako „Executive summary“) je nesmírně důležitou první částí podnikatelského záměru. Na první stránce podnikatelského plánu v několika odstavcích shrňte základní fakta o podnikání, abyste upoutali pozornost investorů a udrželi jejich zájem. Zahrňte informace o poslání podniku, stručný popis nabízených produktů nebo služeb a obecné shrnutí vašich plánů finančního růstu.
Tip: Třebaže je shrnutí první věcí, kterou si vaši investoři přečtou, může být jednodušší napsat jej jako poslední. Takto lze zdůraznit informace, které jste při psaní podnikatelského plánu zjistili, a zároveň jít do větších podrobností.
Dalším krokem je popis vaší společnosti, který by měl obsahovat informace jako:
Poznámka: Popis společnosti by měl také definovat strukturu podniku a obsahovat procentuální podíl každého vlastníka a rozsah jeho účasti ve společnosti.
Nakonec by se měl popis zabývat historií společnosti a povahou vašeho současného podnikání. Tím připravíte čtenáře na to, že se v další části dozvědí o vašich cílech.
V další části podnikatelského záměru se věnujte tomu, čeho byste chtěli v podnikání dosáhnout, a to jak v blízkém, tak v dlouhodobém horizontu.
V případě, že hledáte podnikatelský úvěr nebo externí investici, můžete tuto část využít k vysvětlení, proč máte potřebu finančních prostředků. Připojte informace, jak financování pomůže podnikání růst a jak plánujete dosáhnout růstových cílů.
Tato část podnikatelského záměru slouží k prezentaci produktů nebo služeb, které nabízíte či plánujete zákazníkům nabízet. Jaké informace v této části uvést?
Investoři a věřitelé se budou zajímat o to, čím je váš produkt či služba jedinečný/á a jakým způsobem se liší od konkurence. Popište proto své přímé i nepřímé konkurenty na trhu a upozorněte na aspekty, které můžete vylepšit či zefektivnit. V případě, že existuje jiný nebo nedostatečně obsloužený trh pro vaše produkty nebo služby, popište jej.
Uveďte způsoby, jakými plánujete přesvědčit zákazníky, aby si koupili vaše výrobky nebo využili vaše služby. Nezapomeňte připojit informaci, jak hodláte rozvíjet loajalitu zákazníků, která povede k opakovaným obchodům.
Jestliže s podnikáním teprve začínáte, možná ještě nemáte mnoho informací o finančních údajích podniku. Nicméně v případě, že podnik již nějakou dobu funguje, zahrňte finanční výkazy (rozvahu, výsledovku) a výkaz peněžních toků (cash flow), který ukazuje, v jakém období a v jaké výši jsou realizovány finanční toky.
Tip: V této části je vhodné demonstrovat čísla pomocí přehledných grafů a tabulek, které usnadní pochopení finanční situace podniku. Vytvořte finanční prognózu.
To je důležité za předpokladu, že hledáte zdroje financování nebo investory. Popište, jakým způsobem bude podnikání generovat dostatečný zisk na splacení úvěru nebo jakým způsobem plánujete dosáhnout solidního výnosu pro investory.
Uvádět můžete měsíční nebo čtvrtletní tržby, výdaje a odhady zisku podniku na období nejméně tří let dopředu, přičemž budoucí čísla budou vycházet z předpokladu, že jste získali nový úvěr.
Zásadní je přesnost uváděných údajů. Pečlivě proto analyzujte minulé finanční výkazy. Finanční předpovědi mohou být smělé, alemusí být realistické a dosažitelné.
Sestavení podnikatelského plánu je administrativně náročnou záležitostí a vyžaduje studium mnoha podkladů. Není radno opomenout žádnou z vytyčených oblastí. Pečlivé zpracování podnikatelského plánu otevírá cestu k půjčkám, fondům, dotacím, a i k partnerskému financování. Pečlivě jsme připravili kompletní podnikatelské plány napříč obory. Zvolte obor podnikání a po stažení je vám k dispozici hotový podnikatelský plán.
Podnikatelské plány jsou ke stažení pro Word, abyste si mohli upravit a doplnit dle své potřeby.
Definic, co je to úvěr, byste našli celou řadu. Úvěr je cizí zdroj peněz, určitý obnos, který si půj...
Překlenovací úvěr je doménou především stavebních spořitelen a stavebního spoření. Částečně může kon...
Bonita klienta je jedna z klíčových informací, která říká poskytovateli půjčky, zda jste jako osoba...
Při vyřízení půjčky počítá klient vždy s tím, že za půjčené peníze bude muset uhradit patřičnou odmě...
Pokud jste si někdy sjednali úvěr, otevřeli kontokorent, požádali o hypotéku, splatili půjčku dříve,...
Pojem datová schránka není zcela nový, někteří podnikatelé a právnické osoby s touto službou pracují...
Provozovatelem je Jakub Nečas, IČ: 74204556.
Koterovská 664/40, 326 00 Plzeň
+420 608 370 438
info@mojenebankovka.cz