
Marketingový plán je jeden z nejdůležitějších nástrojů a pomocníků pro úspěšné a efektivní podnikání. V marketingovém plánu si přesně nastavíte svoji marketingovou strategii a marketingové aktivity vašeho podnikání. Kam a jak budete investovat do propagace, jaké aktivity jste schopni si zajistit sami a na co si najmete odborníka (reklamní agenturu).
Bez marketingového plánu je těžké koordinovat marketingové aktivity, sledovat a vyhodnocovat výsledky. Kvalitně připravená marketingová strategie vám pomůže:
stanovit si cílovou skupinu jakou budete oslovovat a jaké má potřeby
nastavit si reálné marketingové cíle a jak jich dosáhnout,
plánovat a nastavit si rozpočet (náklady),
identifikovat příležitosti a hrozby,
kontrolovat a vyhodnocovat výsledky marketingu.
K úspěšnému rozvoji podnikání a plnění cílů své firmy budete v rámci marketingových aktivit potřebovat obojí – tedy jak marketingový plán, tak marketingovou strategii. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Marketingový plán je určitý záměr, v rámci kterého vytváříte všechny své marketingové strategie. Plán vám pomáhá propojit každou strategii s větší marketingovou operací a obchodním cílem. Při tvorbě marketingového plánu je nutné respektovat jednotlivé kroky, které podniknete k realizaci marketingových cílů a k podpoře stanovené strategie.
Marketingová strategie popisuje, jakým způsobem váš podnik dosáhne určitého cíle nebo poslání. Může se jednat například o kampaň, obsah, komunikační kanály a marketingový software, které budou použity k realizaci tohoto cíle a sledování jeho úspěchu.
Třebaže neexistuje jediný způsob, jak vytvořit marketingový plán, je tu několik klíčových prvků, které by měly být v každém z nich. Provedeme vás marketingovým plánem krok za krokem.
Na začátku marketingového plánu by se mělo nacházet stručné shrnutí. Jedná se o krátký přehled o vaší společnosti a shrnutí klíčových poznatků z celého marketingového plánu.
Třebaže by měla tato část tvořit úvod celého plánu, vyplatí se shrnutí vytvořit až na úplný závěr, jen tak budete vědět, jaké body z marketingového plánu v něm vyzdvihnout.
Nezapomeňte, že vaše shrnutí by mělo být stručné a výstižné. Místo toho, aby shrnutí čtenáře nudilo, mělo by upoutat pozornost a navnadit na další čtení.
Než se pustíte do všech marketingových aktivit, je dobré si zopakovat hodnoty, vizi a poslání vaší firmy. Tato malá rekapitulace vám pomůže uvést všechny informace vašeho marketingového plánu do správné perspektivy. Odpoví na otázku, proč děláte to, co děláte.
Pro každého, kdo si přečte váš marketingový plán, je tato část důležitá, neboť se z ní dozví o konečném cíli vašeho podnikání, a lépe pochopí vaše marketingové cíle, aktivity i budoucí plány.
Dalším krokem je podpora marketingového plánu důkladným průzkumem vnitřního i vnějšího prostředí. Čeká vás analýza současné situace na trhu, studiu konkurence a především zkoumání silných a slabých stránek vlastní společnosti.
Využijte statistické údaje o podnicích ve svém regionu. Můžete se tak dozvědět počet firem v konkrétním odvětví, průměrný počet zaměstnanců, průměrné výdělky, průměrný příjem na domácnost a další údaje. Tyto cenné informace poukazují na tržní hodnoty, tržní potenciál a příležitosti. Díky tomu můžete pochopit, jakou pozici má váš podnik v daném tržním odvětví a jaký je jeho podíl na trhu.
Součástí marketingového plánu by také mělo být, vůči komu se marketing zaměřuje. Prozkoumejte klíčové hráče ve vašem oboru a zvažte profilování každého z nich. Zjistěte, co vaši konkurenti dělají, co jim funguje a jak to vy můžete dělat lépe. U konkurence prozkoumejte její:
marketingový a vedoucí tým
růst a finanční výsledky
nejprodávanější produkty nebo služby
nejúspěšnější příspěvky na sociálních sítích
Pamatujte, že ne každý konkurent bude pro vaši firmu představovat stejnou výzvu. Například zatímco jeden konkurent se může na internetu zobrazovat na předních místech při vyhledávání klíčových slov, na která chcete, aby se jako první umisťovaly vaše webové stránky, jiný konkurent může mít silnou stopu na sociální síti, kde sami plánujete zahájit své marketingové aktivity.
Pomocí SWOT analýzy můžete pochopit silné a slabé stránky své společnosti, a následně maximalizovat příležitosti firmy a naopak minimalizovat možné hrozby.
Kromě rozlišení cílového trhu je rovněž důležité definovat cílové skupiny zákazníků. Pomůže vám to lépe pochopit postavení vaší firmy na trhu. Proto je důležité určit, kdo je váš ideální kupující nebo zákazník, abyste mohli vytvářet informovanější a na míru šité marketingové strategie.
Třebaže má každá společnost jiného cílového zákazníka, cíl je všude stejný – a to zvýšení povědomí o vaší značce, produktu, službě apod.
V této části marketingového plánu musíte specifikovat, čeho přesně chcete dosáhnout. Při popisu jednotlivých marketingových cílů a úkolů je však důležité používat konkrétní čísla. Vágní prohlášení nemají pro váš marketingový plán žádnou hodnotu.
Jestliže je například vaším cílem zvýšit návštěvnost webových stránek, uveďte konkrétní počet návštěvníků za den/měsíc apod., jen tak budete mít kontrolu nad tím, zda jste cíle dosáhli, či nikoliv.
Vytvořte cíle, které ctí pravidlo SMART. To znamená, že vaše cíle jsou:
specifické,
měřitelné,
dosažitelné,
relevantní,
časově omezené.
Nyní přichází to nejlepší. V tomto kroku sepište marketingové strategie a taktiky, pomocí kterých každou ze strategií realizujete. Při tvorbě této části se ujistěte, že jste zahrnuli informace o tom,
co přesně je nutné udělat,
jak to co nejlépe udělat,
jaké kanály použijete.
Tento postup je nejlepší prezentovat vizuálně, aby celý tým pochopil jednotlivé taktiky. Marketingové aktivity můžete rozdělit do etap a prezentovat je pomocí grafů, diagramů časových os atd. Mějte na paměti, že vaše marketingová strategie by měla být realizovatelná a do podrobností popsaná.
K realizaci strategie je nutný výběr vhodných nástrojů a taktik, které využijete k dosažení stanovených cílů. Často se setkáte s označením „marketingový mix“ nebo 4P, pod kterými se skrývá:
Product: Výrobek nebo služba musí naplňovat potřebu určitého typu zákazníků a musí se v něčem lišit od nabídky konkurence.
Price: Výrobek nebo služba musí být cenově dostupné, a přístupné co největšímu počtu lidí.
Place: Místo prodeje určuje váš distribuční model.
Promotion: Výběr nejlepších kanálů a nástrojů, které u spotřebitelů vyvolávají pozitivní odezvu na jednotlivé produkty či služby.
Pamatujte, že nejlepší marketingový mix je takový, který využívá aktuální průzkum trhu a strategie založené na zpětné vazbě od zákazníků.
Během realizace jednotlivých cílů nesmíte opomenout finanční stránku věci. Váš marketingový plán by proto měl obsahovat podrobné informace o rozpočtu. Přeci jen – marketing je nákladný a je s ním spojeno velké množství skrytých výdajů.
Popište, jak se jednotlivým strategiím budou přidělovat finanční prostředky. Pomocí rozpočtu jasně nastavíte hranice toho, kolik na realizaci daného marketingového plánu vynaložíte. To v konečném důsledku určí, které marketingové kanály do strategie implementujete.
Posledním krokem je monitorování marketingové činnosti, kontrola procesu a měření výsledků. Stanovte v rámci firmy osoby, nebo celé týmy, které mají za úkol marketingový plán monitorovat. Následně pořádejte pravidelné schůzky, na kterých se bude plán kontrolovat.
Sledováním a vyhodnocováním reakcí zákazníků na jednotlivé marketingové strategie zjistíte, které z vašich marketingových strategií fungují, a které nikoliv. Odhalíte, kde se zlepšit a také jak se zlepšit. Budete moci určovat strategie, které generují potenciální zákazníky a zvyšují prodej.
Provádějte průzkum mezi pravidelnými zákazníky či uživateli, a ptejte se jich, co je pro ně důležité a z jakého důvodu se k vašemu produktu či službě vracejí.
Zpětná vazba je extrémně důležitá a připomínky ze strany zákazníků k nezaplacení. Díky nim se budete moci více přizpůsobit trhu a upravovat strategie tak, aby odpovídaly aktuálním trendům.
Zaměřte se na své cílové trhy: Nerozptylujte své úsilí. Častou chybou bývá snaha zabrat celý trh a oslovit všechny zákazníky. To je však nemožné. Zaměřte konkrétní marketingové strategie na trh, který tvoří vaši cílovku.
Buďte vytrvalí: Marketingové projekty patří k těm, které je často třeba opakovat znovu a znovu, než dosáhnete pozitivní změny.
Buďte flexibilní: Musíte být připraveni revidovat svůj plán, jakmile zjistíte, co funguje, a co nikoliv. Nebojte se neúspěchu. Když strategie selže, berte to jako cennou lekci, ze které se můžete poučit.
Používejte moderní nástroje: Podívejte se na vzor marketingového plánu, který naleznete ke stažení níže. Poslouží vám jako odrazový můstek.
Připravili jsme vám jednoduchý vzor marketingového plánu. Pamatujte, že každé podnikání je jiné, proto neberte tuto šablonu jako univerzální plán.
Marketingový plán by měl být připraven na míru každému podniku. Následující šablona vám však pomůže začít a celý proces tvorby marketingového plánu značně urychlit.
Připravili jsme seznam exekutorů, abyste našli na jednom místě kontakty na všechny exekutorské úřady...
Ministerstvo financí a Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, (ÚZSVM) výrazně zjednodušil...
V podnikání se obvykle místo vlastních zdrojů využívají i cizí finanční zdroje. Obvykle se jedná o r...
K úspěšnému fungování podniku je třeba pravidelně analyzovat své procesy tak, abyste zajistili, že p...
V podnikání se obvykle místo vlastních zdrojů využívají i cizí finanční zdroje. Obvykle se jedná o r...
Už druhá odlužovací akce, kterou vyhlásil stát, umožní dlužníkům vyhnout se placení úroků, sankcí, p...
Provozovatelem je Jakub Nečas, IČ: 74204556.
Koterovská 664/40, 326 00 Plzeň
+420 608 370 438
info@mojenebankovka.cz