
K úspěšnému fungování podniku je třeba pravidelně analyzovat své procesy tak, abyste zajistili, že pracujete co nejefektivněji. Vyplatí se kontrolovat, zda jsou vaše současné metody, plány a strategie opravdu tím nejlepším, co vám pomůže udržet krok s konkurencí a využít všechny možné příležitosti v rychle se měnícím podnikatelském prostředí.
Třebaže existuje mnoho způsobů, jak identifikovat a využít příležitosti vašeho podniku, SWOT analýza je stále jedním z těch nejúčinnějších.
SWOT analýza (silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby) je plánovací proces, který pomáhá podniku překonat problémy a určit, kterým novým směrem je možné se vydat.
Hlavním cílem SWOT analýzy je pomoci podniku vytvořit si úplné povědomí o všech faktorech, které se podílejí na přijímání obchodních rozhodnutí. Jedná se o komplexní zhodnocení vnějšího i vnitřního prostředí firmy, které díky SWOT analýze zvládne i začínající podnikatel.
SWOT analýza může identifikovat tržní mezeru, v níž má podnik konkurenční výhodu. Dále vám použití SWOT analýzy pomůže určit způsoby, jakými se vaše podnikání může zlepšit a maximalizovat příležitosti, a zároveň určit negativní faktory, které mohou bránit vašim šancím na úspěch.
vaši společnost nebo značku,
postavení společnosti na trhu,
nový projekt nebo iniciativu,
konkrétní marketingovou kampaň nebo kanál.
SWOT analýza se často používá buď na začátku procesu strategického plánování, nebo jako jeho součást. Tato analýza často bývá součástí marketingového plánu, ve kterém jsou definovány jednotlivé marketingové strategie společnosti.
Název SWOT analýzy je odvozen od čtyř prvků, které zkoumá – a to konkrétně:
Silné stránky (Strengths): Vnitřní atributy a zdroje, které podporují úspěšný výsledek firmy. Může se jednat například o rozmanitou produktovou řadu, loajální zákazníky nebo kvalitní zákaznický servis.
Slabé stránky (Weaknesses): Vnitřní faktory a zdroje, které dosažení úspěchu firmy naopak znesnadňují. Příkladem může být třeba slabá značka, nadměrné zadlužení nebo nedostatečné množství kvalifikovaných zaměstnanců.
Příležitosti (Opportunities): Vnější faktory, které může firma využít nebo z nichž těžit, jako jsou nové podpůrné technologie, daňové pobídky nebo příznivé vývozní tarify.
Hrozby (Threats): Vnější faktory, které by mohly ohrozit úspěch firmy, jako je rostoucí konkurence, oslabení poptávky nebo nejistý dodavatelský řetězec.
K uspořádání položek identifikovaných v rámci každého z těchto čtyř prvků se často používá SWOT matice. Obvykle se jedná o jednoduchý čtverec rozdělený do čtyř kvadrantů, přičemž každý kvadrant představuje jeden z konkrétních prvků. Nejprve jsou v prvním kvadrantu identifikovány a uvedeny silné stránky, další kvadrant obsahuje slabé stránky, poté na řadu přichází příležitosti a nakonec hrozby.
K identifikaci silných stránek, slabých stránek, příležitostí a hrozeb podniku a jejich následné analýze je nutné klást si následující otázky:
Do kategorie silných stránek patří interní, pozitivní vlastnosti vaší firmy. Jedná se o aspekty podniku, které máte pod kontrolou.
Jaké vaše obchodní procesy jsou úspěšné?
Jaké máte konkurenční výhody oproti konkurenci?
Jaká máte fyzická aktiva, například zákazníky, vybavení, technologie, hotovost a patenty?
Jaké přednosti máte ve svých týmech? (tj. znalosti, vzdělání, síť, dovednosti a pověst).
Slabé stránky jsou negativní faktory, které znehodnocují vaše silné stránky. Jedná se o aspekty, které byste měli zlepšit, abyste byli konkurenceschopní.
Jaké obchodní procesy je třeba zlepšit?
Co vaše firma potřebuje, aby byla konkurenceschopná?
Existují hmotná aktiva, která vaše společnost potřebuje, například peníze nebo vybavení?
Je vaše umístění (region, město) ideální pro váš úspěch?
Existují ve vašem týmu mezery?
Příležitosti jsou externí faktory vašeho podnikatelského prostředí, které přispějí k vašemu úspěchu.
Jaké trendy na trhu by mohly zvýšit prodej vašich produktů či služeb?
Existují nadcházející události, které by vaše společnost mohla využít k růstu podnikání?
Chystají se změny předpisů, které by mohly mít na vaši společnost pozitivní dopad?
Hrozby představují externí faktory, které nemůžete ovlivnit. Z tohoto důvodu je moudré vypracovat pohotovostní plány, ve kterých definujete, jak se s hrozbami vypořádat, pokud nastanou.
Máte potenciální konkurenty, kteří mohou vstoupit na váš trh?
Budou dodavatelé vždy schopni dodávat suroviny, které potřebujete, za ceny, které potřebujete?
Mohl by budoucí vývoj technologií změnit způsob vašeho podnikání?
Mění se chování spotřebitelů způsobem, který by mohl negativně ovlivnit vaše podnikání?
Existují tržní trendy, které by pro váš podnik mohly představovat hrozbu?
Na základě výsledků SWOT analýzy je možné definovat řadu cílů a zavést akční strategie nebo plány, pro jako například:
tvorba a vývoj obchodních produktů nebo služeb,
přijímání nových zaměstnanců, povyšování a další důležitá rozhodnutí v oblasti HR,
hodnocení a zlepšování možností a výkonnosti služeb zákazníkům,
stanovení obchodních strategií pro zvýšení konkurenceschopnosti nebo zlepšení výkonnosti podniku,
investice do technologií, trhů apod.
Ministerstvo financí a Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, (ÚZSVM) výrazně zjednodušil...
Podnikatelský záměr je víc než jen nástroj pro získání finančních prostředků pro váš byznys. Jedná s...
Marketingový plán: K čemu slouží a jak jej vytvořit? Marketingový plán je jeden z nejdůležitějších n...
Pojem datová schránka není zcela nový, někteří podnikatelé a právnické osoby s touto službou pracují...
V podnikání se obvykle místo vlastních zdrojů využívají i cizí finanční zdroje. Obvykle se jedná o r...
Už druhá odlužovací akce, kterou vyhlásil stát, umožní dlužníkům vyhnout se placení úroků, sankcí, p...
Provozovatelem je Jakub Nečas, IČ: 74204556.
Koterovská 664/40, 326 00 Plzeň
+420 608 370 438
info@mojenebankovka.cz